“Ibrahim telah bertanya, ‘Bagaimana dengan keturunanku?’Tuhan menjawab, ‘Perjanjian-Ku tidak dipanjangkan kepada orang-orang yang zalim.’ ”
Imam
Al-Sadiq (Darinya Salam) telah berkata: “Apabila Qabil melihat api menerima tawaran korban dari
Habil, Iblis pun berkata kepadanya: ‘Sesungguhnya Habil telah menyembah api
itu’ kerana itu Qabil berkata: ‘Aku tidak menyembah api yang disembah oleh
Habil, tetapi aku menyembah api yang lain dan aku menawarkannya korban dan ia
menerima korbanku,’ lalu dia membina rumah-rumah api dan mempersembahkan korban
kepadanya, dan Qabil tidak mempunyai ilmu pengetahuan tentang Tuhan, dan
keturunan Qabil tidak mewarisi apa-apa daripada Qabil melainkan amalan
penyembahan api.”[1] Ini
adalah bukti bahawa Adam (AS) tidak menganggap Qabil sebagai anaknya dan Adam
tidak pernah mengajarkan Qabil apa-apa pun tentang agama. Api memainkan peranan
penting di dalam agama-agama Ilahi sejak dari permulaan dengan kisah Adam, dan
korban yang dipersembahkan oleh Qabil dan Habil, dan api terus memainkan
peranan penting dalam kedua-duanya, dalam agama ilahi sebenar dan begitu juga
dengan agama-agama bathil, dan dengan kekeliruan yang manusia ada terhadap
kedua-duanya. Sebagai contoh, agama Zoroaster, Imam Ahmad Al-Hassan (Darinya
Salam) telah berkata: “Agama itu telah
ditubuhkan oleh Nabi Zoroaster (AS) dan agama tersebut dinamakan sempena nama
Zoroaster oleh pengikut-pengikutnya selepasnya.” Mereka bukanlah penyembah
api; namun, keturunan Qabil selepasnya beranggapan bahawa Zoroaster adalah
seorang penyembah api sepertimana bapa mereka Qabil telah menganggap sedemikian
tentang Adam, dan mereka menyelewengkan agama dan manusia menjadi keliru dalam
hal ini. Kini ramai yang menganggap bahawa pengikut Zoroaster adalah para
penyembah api.
Nabi Zoroaster (AS) adalah salah seorang Nabi
yang berada di atas syariat Nuh (AS) dan oleh sebab itu, api memainkan satu
peranan yang penting. Sebegitu juga, umat manusia pada zaman Namrud (Semoga
Tuhan melaknatnya), berada di atas sisa-sisa agama Qabil; oleh itu, anda juga
mendapati api mempunyai satu peranan yang penting di dalam agama Namrud. Kita
dapati bahkan Namrud melemparkan Ibrahim ke dalam api sebagai satu tawaran
korban. Namrud cuba untuk memaksa Ibrahim menyembah api tetapi apabila beliau menolak,
beliau dilemparkan secara paksa ke dalam api. Namun begitu, tawaran korban dari
Namrud tidak diterima dan api tidak membakar Ibrahim, sama sebagaimana ia tidak
membakar dan menerima tawaran korban daripada moyang Namrud, iaitu Qabil
(Semoga Tuhan melaknat mereka). Terdapat Midrash Yahudi (riwayat Rabai) yang
menyatakan:
Beliau [Ibrahim] telah diserahkan kepada Namrud. [Namrud]
berkata kepadanya: Sembahlah Api! Ibrahim berkata kepadanya: “Patutkah aku
menyembah air, yang memadamkan api!” Namrud berkata kepadanya: “Sembahlah air!
[Ibrahim] berkata kepadanya: “Jika demikian, patutkah aku menyembah awan, yang
membawa air itu?” [Namrud] berkata kepadanya: “Sembahlah awan itu!” [Ibrahim]
berkata kepadanya: “Jika demikian, patutkah aku menyembah angin, yang
menyelerakkan awan?” [Namrud] berkata kepadanya: “Sembahlah angin itu!” [Ibrahim]
berkata kepadanya: “Dan patutkah kita menyembah manusia, yang mampu menahan
angin?” Berkatalah [Namrud] kepadanya: “Kamu menimbunkan ayat demi ayat, aku
tidak tunduk kepada apa-apa pun melainkan api—ke dalamnya aku akan melemparkan
kamu, dan biarlah Tuhan yang kamu tunduk kepadanya datang dan menyelamatkan
kamu darinya! Haran [saudara Ibrahim] sedang berdiri di situ. Dia berkata
[kepada dirinya]: “Apa yang harus aku lakukan? Jika Ibrahim menang, aku akan
berkata: ‘Aku adalah dari [pengikut] Ibrahim,’ jika Namrud menang aku akan
berkata ‘Aku adalah dari [pengikut] Namrud.’ ” Apabila Ibrahim masuk ke dalam
unggun api tersebut dan terselamat, Haran pun ditanya: “Kamu [pengikut] siapa?”
dan dia menjawab: “Aku di pihak Ibrahim!” [Kemudian] mereka menangkapnya dan
melemparkannya ke dalam unggun api, dan perutnya terburai dan dia mati dan
telah mati mendahului Terakh, bapanya.[2]
Namrud adalah seorang anak dari Kanaan dan
Kanaan adalah seseorang yang berketurunan dari Qabil dan Iblis (Semoga Tuhan
melaknat mereka). Perjanjian Kedua dengan Tuhan berakhir kerana percubaan
Namrud untuk membunuh Ibrahim (AS). Akibatnya, Tuhan menubuhkan sebuah
Perjanjian Ketiga dengan Ibrahim (AS). Tuhan kemudian menurunkan hukuman ke
atas Namrud dan kaumnya. Semasa era itu, semua penduduk Bumi bercakap dengan
hanya satu bahasa; namun, orang-orang Babilon telah mencabar Tuhan dengan ingin
mencipta nama untuk diri mereka sendiri dan meneruskan untuk membina sebuah
menara gergasi, ‘dengan puncaknya di langit,’ [3] iaitu menara
Babel. Tuhan telah menundukkan mereka dengan memusnahkan menara Babel tersebut,
dan menghapuskan Namrud dengan hanya melalui seekor serangga kecil. Lebih-lebih
lagi, Tuhan mengelirukan bahasa umat manusia pada ketika itu dan menyerakkan
mereka kepada pelbagai bangsa, suku, dan kaum.
Zayd Al-Shaham telah meriwayatkan
daripada Aba Abdillah (Darinya Salam) yang berkata: “Aku telah mendengar
beliau (Aba Abdillah) berkata: ‘Sesungguhnya Tuhan (Yang Maha Berkah dan Maha
Tinggi) telah menjadikan Ibrahim seorang hamba sebelum dia menjadikan beliau
seorang Nabi, dan Tuhan telah menjadikan beliau seorang Nabi sebelum dia menjadikan
beliau seorang Rasul, dan Tuhan menjadikan beliau seorang Rasul sebelum
mengambilnya sebagai seorang Sahabat, dan Tuhan telah mengambilnya sebagai
seorang Sahabat sebelum menjadikan beliau seorang Imam, lalu ketika Tuhan
menyempurnakan semua perkara ini untuknya, Dia berkata: ‘Wahai Ibrahim! Aku
menjadikanmu seorang Imam untuk umat manusia!’ dan kerana betapa
MatlamatSangBijaksana
besarnya perkara itu di mata Ibrahim, beliau bertanya:
‘Bagaimana dengan keturunanku?’ dan Tuhan menjawab: ‘Perjanjian-Ku tidak
dipanjangkan kepada orang-orang yang zalim.’ ”[4]Di
dalam Kitab Kejadian (Bab 17):
Ketika Abram berumur sembilan puluh sembilan tahun, Tuhan telah
tampilkan diri kepadanya dan berfirman, “Akulah Tuhan Yang Maha Kuasa;
berjalanlah di hadapanku dengan kesetiaan dan tanpa celaan. Kemudian aku akan
membuat perjanjianku di antara aku dan kamu dan akan banyak meningkat
bilanganmu.” Abram menundukkan wajahnya, dan Tuhan berfirman kepadanya, “Adapun
bagiku, inilah perjanjianku dengan kamu: Kamu akan menjadi bapa kepada banyak
bangsa. Kamu tidak lagi akan dipanggil sebagai Abram (אַבְרָם); namamu akan menjadi
Ibrahim (אַבְרָהָם), kerana aku telah menjadikan kamu bapa
kepada banyak bangsa. Aku akan menjadikan kamu sangat subur; Aku akan
menjadikan bangsa-bangsa darimu, dan raja-raja akan dilahirkan daripadamu. Aku
akan menubuhkan perjanjianku sebagai sebuah perjanjian yang kekal abadi di
antara aku dan kamu serta keturunanmu selepasmu untuk generasi-generasi yang
akan datang, untuk menjadi Tuhanmu dan Tuhan kepada keturunanmu selepasmu.
Seluruh tanah Kanaan, tempat di mana kamu diami sekarang sebagai orang asing,
akan aku berikan sebagai hak milik kekal kepadamu dan keturunanmu selepasmu;
dan aku akan menjadi Tuhan mereka.” Kemudian Tuhan berfirman kepada Ibrahim,
“Adapun untuk kamu, kamu harus berpegang kepada perjanjianku, kamu dan keturunanmu
selepasmu untuk generasi-generasi yang akan datang. Inilah perjanjianku dengan
kamu dan dengan keturunanmu selepasmu, perjanjian yang mesti kamu pegang
adalah: Setiap lelaki di kalangan kamu mesti berkhatan. Kamu perlu berkhatan,
dan ianya akan menjadi tanda perjanjian di antara aku dan kamu. Untuk
generasi-generasi yang akan datang, setiap lelaki di kalangan kamu yang berumur
lapan hari mestilah dikhatankan, termasuklah mereka-mereka yang lahir dari ahli
keluargamu atau yang dibeli dengan wang daripada orang asing—mereka yang bukan
dari keturunanmu. Sama ada yang dilahirkan dari ahli keluargamu atau yang
dibeli dengan wangmu, mereka semuanya mesti berkhatan. Perjanjianku pada
dagingmu akan menjadi sebuah perjanjian yang kekal abadi. Mana-mana lelaki yang
tidak berkhatan, yang tidak dikhatankan pada dagingnya, akan disingkirkan
daripada kaumnya; kerana dia telah melanggar perjanjianku.” Tuhan juga telah
berfirman kepada Ibrahim, “Adapun untuk Sarai (שָׂרַ֣י) isterimu, kamu tidak
lagi akan memanggilnya sebagai Sarai (שָׂרַ֣י), namanya akan
menjadi Sarah (שָׂרָ֖ה). Aku akan berkatinya dan pasti akan
berikan kamu seorang anak lelaki daripadanya. Aku akan berkatinya supaya dia
akan menjadi ibu bagi pelbagai bangsa; raja-raja kepada pelbagai kaum akan
lahir daripadanya.” Ibrahim tertunduk; beliau tertawa dan berkata kepada
dirinya sendiri, “Bolehkah seorang anak lelaki dilahirkan dari seorang lelaki
yang berumur seratus tahun? Bolehkah Sarah mengandungkan anak pada usia
sembilan puluh tahun?” Dan Ibrahim berkata kepada Tuhan, “Seandainya Ismail
dapat hidup di bawah keberkatanmu!” Kemudian Tuhan berfirman, “Ya, tetapi
isterimu Sarah akan mengandungkan untukmu seorang anak lelaki, dan kamu akan
menamakannya Ishak. Aku akan menubuhkan perjanjianku dengannya sebagai sebuah
perjanjian yang kekal abadi bagi keturunannya selepasnya. Dan untuk Ismail, aku
telah mendengar permintaanmu: Aku pasti akan memberkatinya; Aku akan
menjadikannya subur dan akan bertambah banyak bilangannya. Dia akan menjadi
bapa kepada dua belas pemerintah, dan aku akan menjadikannya satu umat yang
hebat. Tetapi perjanjianku yang aku akan tubuhkan dengan Ishak, yang Sarah akan
kandungkan untukmu pada waktu yang sama tahun hadapan.” Apabila dia telah
selesai berbicara dengan Ibrahim, Tuhan pun pergi darinya. Pada hari itu juga
Ibrahim telah mengambil anaknya Ismail dan semua yang telah lahirkan dari ahli
keluarganya atau yang telah dibeli dengan wangnya, setiap lelaki dari kalangan
ahli rumahnya, dan mengkhatankan mereka, sebagaimana yang Tuhan telah beritahunya.
Ibrahim berumur sembilan puluh sembilan tahun semasa beliau dikhatankan, dan
anaknya Ismail berumur tiga belas tahun; Ibrahim dan anaknya Ismail
kedua-duanya telah berkhatan pada hari itu juga. Dan setiap lelaki dari ahli
keluarga Ibrahim, termasuklah mereka-mereka yang lahir dari ahli keluarganya
atau yang telah dibeli daripada orang asing, telah dikhatankan bersama dengan
beliau.[5]
Sebagaimana Tuhan telah mengambil Perjanjian
dengan Adam (AS) dan keturunannya dan dengan Nuh (AS) dan keturunannya, Tuhan
telah juga membuat Perjanjian Ketiga dengan Ibrahim dan keturunannya.
Walaubagaimanapun, Tuhan telah menjelaskan bahawa Perjanjian ini hanya akan
dijanjikan dengan orang-orang yang soleh daripada keturunan beliau, dan ianya
tidak termasuk mereka yang berasal dari Iblis dan Qabil. Tuhan telah berikan
Ibrahim (AS) satu tanda khusus untuk Perjanjian mereka dan ianya adalah
berkhatan. Berkhatan sentiasa menjadi satu tanda yang pelik yang para ulama
telah gagal untuk jelaskan mengapa tanda khusus dan spesi k ini telah menjadi
satu tanda yang telah dipilih oleh Tuhan untuk Ibrahim dan keturunannya. Tanda
kepada Perjanjian Adam dulunya adalah pohon,
tanda Perjanjian Nuh adalah pelangi,
dan tanda kepada Perjanjian Ibrahim adalah berkhatan.
Berkhatan dilakukan di kawasan organ
pembiakan lelaki dan kawasan ini sentiasa ditutupi oleh pakaian, jadi untuk
siapakah tanda ini? Tanda tersebut adalah untuk wanita-wanita di bawah
Perjanjian Ibrahim, anak-anak perempuan Adam (AS), dan keturunan Adam (AS);
supaya mereka dapat mengenali siapakah suami-suami mereka sebelum membenarkan
suami mereka masuk ke dalam mereka. Adakah suami mereka anak-anak Adam (AS)
atau adakah suami mereka anak-anak Qabil yang menyamar? Ini adalah satu tanda
supaya Iblis dan anak-anak lelakinya tidak dapat memperdaya mereka sebagaimana
mereka telah memperdaya Hawa sebelum ini.
Perjanjian baru dan syaratnya, iaitu
berkhatan, adalah menjadi kesukaran bagi umat manusia pada zaman itu. Tuhan
telah menjadikan berkhatan sebagai satu penyucian untuk keturunan mereka
daripada bersatu dengan anak-anak lelaki Iblis kerana Iblis dan benihnya tidak
berkhatan. Isa (AS) telah menjelaskan perkara ini ketika beliau menyebutkan di
dalam Injil Barnabas:
Dan lihatlah! Seorang wanita Kanaan bersama dua anak lelakinya,
yang telah keluar dari negaranya sendiri untuk mencari Jesus. Setelah melihat
beliau datang dengan murid-muridnya, dia pun berteriak: “Jesus, anak Daud,
kasihanilah anak perempuanku, yang sedang dirasuk oleh syaitan!” Jesus tidak
menjawab walau sepatah kata pun, kerana mereka adalah bangsa yang tidak
berkhatan. Murid-muridnya merasa kasihan, dan berkata: “Wahai tuan guru,
kasihanilah mereka! Lihatlah betapa mereka menangis dan merintih!” Jesus menjawab:
“Aku tidak diutus selain kepada bangsa Israel.” Kemudian wanita itu, bersama
anak-anak lelakinya, pergi ke hadapan Jesus sambil merintih seraya berkata:
“Wahai anak Daud, kasihanilah aku!” Jesus menjawab: “Ianya tidak elok untuk
mengambil roti dari tangan kanak-kanak dan berikannya kepada anjing-anjing.”
Dan ini dikatakan sebegitu oleh Jesus atas sebab kekotoran mereka, kerana
mereka adalah dari orang-orang yang tidak berkhatan. Wanita itu menjawab:
“Wahai Tuan, anjing-anjing juga memakan serpihan-serpihan yang terjatuh dari
meja tuan mereka.” Kemudian Jesus terpesona dengan kata-kata wanita itu, dan
berkata: “Wahai wanita, betapa hebatnya imanmu.” Dan sambil mengangkat
tangannya ke langit beliau berdoa kepada Tuhan, dan kemudian beliau berkata: “Wahai
wanita, anak perempuanmu telah dibebaskan, pulanglah dengan tenang.” Wanita itu
pun berangkat, dan pulang ke rumahnya menemui anak perempuannya, yang telah
diberkati Tuhan. Yang mana wanita itu berkata: “Sesungguhnya tidak ada Tuhan
lain melainkan Tuhan Israel.” Dengan segera semua sanak saudaranya turut serta
berpegang kepada hukum [Tuhan], berdasarkan hukum yang telah tertulis di dalam
kitab Musa. Murid-muridnya telah mempersoalkan Jesus pada hari itu, dengan
berkata: “Wahai tuan guru, mengapakah engkau menjawab sebegitu kepada wanita
itu, dengan mengatakan bahawa mereka adalah anjing?” Jesus pun menjawab:
“Sesungguhnya aku katakan kepadamu bahawa seekor anjing lebih baik daripada
seorang lelaki yang tidak berkhatan.” Kemudian murid-muridnya merasa berdukacita,
seraya berkata: “Kerasnya kata-kata ini, dan siapakah yang mampu menerimanya?”
Jesus menjawab: “Jika kamu pertimbangkan, wahai orang-orang bodoh, apa yang
anjing buat, dengan tanpa alasan, adalah untuk berkhidmat kepada tuannya, kamu
akan dapati kata-kataku benar. Beritahu aku, adakah anjing menjaga rumah
tuannya, dan mempertaruhkan nyawanya terhadap perompak? Ya, sudah pasti. Tetapi
apa yang ia terima? Pukulan dan kecederaan yang banyak untuk hanya sedikit
roti, dan ia sentiasa menunjukkan kepada tuannya wajah yang ceria. Betul tak?”
“Benar, tuan guru,” jawab murid-muridnya. Kemudian Jesus berkata: “Sekarang
cuba nilaikan betapa banyak yang telah Tuhan berikan kepada lelaki, dan kamu
akan melihat betapa teruknya dia kerana dia tidak mengambil berat tentang
perjanjian yang telah dibuat oleh Tuhan dengan Ibrahim, hambanya. Ingatlah apa
yang Daud telah ucapkan kepada Saul raja kepada Israel, terhadap Goliath orang
Filistin: ‘Tuanku,’ kata Daud, ‘ketika hambamu ini sedang menggembala
haiwan-haiwan ternakan kepunyaan hambamu ini; serigala, beruang, dan singa
telah datang dan menangkap domba-domba hambamu: lalu hambamu telah pergi dan
membunuh mereka, untuk menyelamatkan domba-domba tersebut. Maka apakah
orang-orang yang tidak berkhatan ini bukan seperti mereka? Oleh itu bolehkah
hambamu ini pergi ke sana atas nama Tuhan Israel, dan membunuh orang kotor itu
yang menghujat umat Tuhan yang kudus.’ ” Kemudian murid-murid itu berkata:
“Beritahu kami, wahai tuan guru, atas alasan apakah yang lelaki perlu berkhatan?”
Jesus menjawab: “Cukuplah bagimu untuk mengetahui bahawa Tuhan telah
memerintahkannya kepada Ibrahim, dengan berfirman: ‘Ibrahim, khatanlah kulupmu
beserta seluruh ahli rumahmu, kerana ini adalah sebuah perjanjian antara aku
dan kamu selama-lamanya.’” Dan setelah berkata demikian, Jesus pun duduk
berdekatan gunung yang mereka lihat ke arahnya. Dan murid-muridnya datang duduk
di sebelahnya untuk mendengar kata-kata beliau. Kemudian Jesus berkata: “Adam
adalah manusia pertama yang termakan, dengan helah Syaitan, makanan yang telah
dilarang oleh Tuhan di syurga, dagingnya memberontak terhadap rohnya; di mana
beliau telah bersumpah, dengan berkata: ‘Demi Tuhan, aku akan memotongmu!’ Dan
setelah memecahkan seketul batu, beliau memegang dagingnya untuk memotongnya
dengan serpihan batu yang tajam: di mana beliau telah ditegur oleh malaikat
Jibrail. Dan beliau menjawab: ‘Aku telah bersumpah demi Tuhan untuk
memotongnya; aku tidak akan pernah menjadi seorang pendusta!’ Kemudian malaikat
itu menunjukkan kepadanya lebihan dagingnya, dan itulah yang beliau potong. Dan
dengan itu, sebagaimana setiap lelaki membuang dagingnya kerana daging Adam,
maka terikatlah orang itu untuk memastikan anak-anak lelakinya, dari generasi
ke generasi, dikenakan kewajiban untuk berkhatan.” [6]
Saya ingin tunjukkan di sini bahawa ini adalah
bukti tambahan bahawa dosa awal yang Adam (AS) telah lakukan adalah
percubaannya untuk melakukan persetubuhan dengan Fatimah Al-Zahraa (Darinya
Salam). Ianya adalah satu dosa dari daging dan secara khususnya merupakan satu
dosa seksual. Itulah sebabnya kenapa Adam di sini membalas dendam terhadap
organ lelakinya dan memotongnya dengan serpihan batu yang tajam, kerana daging
yang memberontak terhadap Tuhan adalah daging dari zakarnya.
Kita teruskan membaca riwayat dari Injil Barnabas:
Namun pada zaman Ibrahim cuma ada sedikit manusia yang berkhatan
di muka bumi, kerana telah berlakunya penyembahan berhala yang berlipat ganda
di muka bumi. Ketika mana Tuhan telah memberitahu Ibrahim hakikat tentang
berkhatan, dan menubuhkan perjanjian ini, dengan berfirman: “Bagi jiwa yang
tidak mengkhatankan dagingnya, Aku akan serakkannya dari kalangan umatku buat
selama-lamanya.” Murid-murid menjadi gementar ketakutan dengan kata-kata Jesus
ini, kerana beliau menyebutnya dengan semangat yang tinggi. Kemudian Jesus
berkata: “Tinggalkan ketakutan ini kepada orang yang tidak mengkhatankan
kulupnya, kerana dia ditegah dari syurga.” Dan setelah berkata demikian, Jesus
kembali berkata: “Banyak roh yang bersedia untuk berkhidmat kepada Tuhan,
tetapi jasad yang lemah. Dengan itu orang yang takut akan Tuhan perlu
pertimbangkan apakah jasad itu sebenarnya, dan dari mana asalnya, dan di
bahagian mana ia perlu dikurangkan. Dari tanah liat bumi ini Tuhan telah
ciptakan jasad, dan ke dalamnya dia telah hembuskan nafas kehidupan, dengan
satu tiupan ke dalamnya. Dan oleh kerana itu apabila jasad mengelak dari
berkhidmat kepada Tuhan, ianya wajiblah dihina dan diinjak-injak seperti tanah
liat, kerana sebanyak mana dia membenci dirinya di dunia ini akan menemukannya
dalam kehidupan abadi. Apa itu jasad pada ketika ini yang keinginannya
membuak-buak— yang ianya adalah satu musuh ketat kepada semua kebaikan: kerana
ianya sendiri mendambakan dosa. Maka patutkah manusia demi memuaskan salah satu
daripada musuh-musuhnya dengan meninggalkan keredhaan Tuhan, penciptanya?
Pertimbangkanlah kamu akan ini: Semua orang-orang kudus dan para nabi telah
menjadi musuh kepada jasad mereka demi berkhidmat kepada Tuhan: yang mana
sentiasa bersedia dan dengan sukacita mereka menuju kepada kematian mereka,
agar tidak melanggar hukum Tuhan yang telah diberikan kepada Musa hambanya, dan
daripada pergi berkhidmat kepada tuhan-tuhan palsu dan dusta. Ingatlah kepada
Elia, yang melarikan diri ke padang-padang gurun di pergunungan, dengan hanya
memakan rumput, dan berpakaian kulit kambing. Ah, sudah berapa hari beliau
tidak mendapat walau sesuap makanan! Ah, betapa dingin beliau telah bertahan!
Ah, berapa banyak mandian yang membasahinya dan [ianya] terjadi selama tujuh
tahun, di mana beliau telah menanggung penganiayaan yang dahsyat daripada
Jezebel yang kotor itu! Ingatlah kepada Elisha (Illyasa’), yang hanya memakan
roti-barli dan memakai pakaian yang paling kasar. Sesungguhnya aku berkata
kepada kalian bahawa mereka tidak takut untuk memandang rendah kepada jasad,
yang telah menunjukkan ketakutan terhadap keganasan yang dahsyat terhadap sang
raja dan putera-putera raja. Ini sudah mencukupi untuk mensia-siakan jasad,
wahai manusia. Tetapi sekiranya kalian menatap ke kuburan, maka kalian akan
tahu apa itu hakikat jasad.” [7]
Sekarang ianya jelas kepada kamu mengapa seekor
anjing lebih baik daripada mereka-mereka yang tidak berkhatan, kerana seekor
anjing itu lebih baik dan lebih suci daripada Iblis dan benihnya. Perjanjian
Ibrahim adalah sebuah perjanjian yang istimewa untuknya dan khususnya
keturunannya (anak-anak Adam). Tuhan berkehendak untuknya dan keluarganya
sebuah negeri yang istimewa dengan tanahnya sendiri seperti Taman Eden, dan
Tuhan telah menganugerahkan Ibrahim dan keturunannya tanah dari Sungai Nil
sehingga ke Sungai Furat, bermakna Tuhan telah menganugerahkannya kepada
Ibrahim, Ishak, Ismail dan kepada bani Israel (Yaakub) selepas mereka (salam
kepada mereka semua). Kerana Tuhan telah ber rman: “Tetapi perjanjianku akan aku tubuhkan dengan Ishak.”[8] Oleh itu,
Ismail dan keturunannya juga dimasukkan ke dalam Perjanjian ini namun umat
pilihan Tuhan dalam Perjanjian tersebut adalah merupakan anak-anak kepada Ishak
(AS).
Terdapat banyak faktor menarik tentang
kisah Ibrahim yang ingin kami tunjukkan. Pertama, kami ingin tunjukkan bahawa
Ibrahim telah berkahwin dengan adik perempuannya sendiri, Sarah, yang
sebenarnya adalah adik tirinya. Dan ini membuktikan lagi perkara tersebut
bahawa perkahwinan di antara adik-beradik dahulunya adalah dibenarkan di dalam
Perjanjian Pertama, kerana tidak ada perintah lain melainkan berkembang biak
dan tiada larangan melainkan menjauhkan diri dari pohon itu. Dan perkahwinan di
antara adik-beradik kekal sah di dalam Perjanjian Nuh, di mana Ibrahim dan
Sarah terikat di bawahnya dan ia juga kekal dibenarkan di dalam Perjanjian
Ketiga. Di dalam kitab Kejadian, Bab 20, ianya telah menggambarkan bahawa
Ibrahim dan Sarah, kedua-duanya merupakan adik-beradik dan juga merupakan suami
dan isteri: “Lalu Ibrahim berpindah dari situ ke wilayah Negev dan tinggal di
antara Kadesh dan Shur.
Untuk sementara, beliau telah tinggal di Gerar, dan di sana
Ibrahim telah mengatakan tentang isterinya Sarah, “Dia adikku.” Kemudian
Abimelek, raja Gerar telah mengutuskan seseorang kepada Sarah dan mengambilnya.”[9]
Ibrahim sekali lagi mengesahkannya di
dalam kitab Kejadian 20:11-12: “Ibrahim menjawab, “Aku berkata kepada diriku, ‘Sememangnya tiada
rasa takutkan Tuhan di tempat ini, dan mereka akan membunuhku kerana isteriku.’
Lagipun, dia sememangnya adikku, anak perempuan ayahku dan -walaupun bukan dari
ibuku- dan dia telah menjadi isteriku.”[10]
Dan di dalam Sahih
Bukhari, ianya telah diriwayatkan bahawa Muhammad Rasulullah (SAWAS) telah
bersabda: “Ketika
Ibrahim (AS) sedang berjalan bersama Sarah, mereka terserempak dengan seorang
penindas dari kalangan para penindas dan ianya dikatakan kepadanya: ‘Nampaknya
bersama kita di sini ada seorang lelaki yang bersamanya merupakan salah seorang
wanita yang sangat cantik, jadi mari kita memanggilnya.’ Dan dia telah bertanya
kepada beliau tentang Sarah dan berkata: ‘Siapakah ini?’ Lalu beliau berkata:
‘Adikku.’ ”[11]
Terdapat juga jenis hubungan seksual lain yang
berlaku tidak terlalu jauh dari Ibrahim (AS), termasuklah hubungan homoseksual,
di kota Sodom dan Gomorrah, tempat di mana anak saudara Ibrahim diutuskan
kepadanya, iaitu Nabi Lut (AS). Dalam kitab Kejadian 18, ia menyatakan bahawa
terdapat aduan yang telah diajukan kepada Tuhan terhadap Sodom dan Gomorrah.
Dan Tuhan memutuskan untuk menghantar dua Malaikat yang menyamar sebagai lelaki
untuk menyiasat: “Kemudian Tuhan berfirman, “Keluhan terhadap Sodom dan Gomorrah
sangatlah kuat dan dosa-dosa mereka tersangatlah berat menyebabkan aku akan
turun dan melihat adakah apa yang mereka telah lakukan setimpal dengan keluhan
yang telah sampai kepadaku. Jika tidak, aku akan mengetahuinya.”[12]
Maka di sini telah didedahkan satu fakta penting
yang mesti kita ambil perhatian. Kita dapati di sini bahawa penduduk Sodom dan
Gomorrah adalah punca keluhan kepada Tuhan. Keluhan adalah satu aduan atau
protes yang sangat besar. Oleh kerana orang ramai telah menjadi mangsa kepada
penduduk Sodom dan Gomorrah dan mereka mengadu kepada Tuhan tentangnya. Di
dalam riwayat Yahudi berikut, dari buku Legends
of the Jews, kita dapat melihat sekilas gambaran tentang bagaimanakah
kelakuan orang-orang Sodom dan Gomorrah ini:
Penduduk Sodom dan Gomorrah dan tiga kota lain di dataran itu
adalah penuh berdosa dan tidak bertuhan. Dalam negara mereka terdapat sebuah
lembah yang luas, tempat di mana mereka berkumpul pada setiap tahun dengan
isteri dan anak-anak mereka dan semua yang mereka miliki, untuk merayakan satu
pesta yang berlangsung selama beberapa hari yang merangkumi pesta seks
beramai-ramai yang paling meriah. Jika seorang pedagang asing melintasi wilayah
mereka, dia akan dikepung oleh semua mereka, tidak kira besar atau kecil pun
sama, dan apa sahaja barangan miliknya akan dirompak. Masing-masing
dipersiapkan dengan sebuah bagatel, sehinggalah pengembara itu dibogelkan. Jika
mangsa cuba melawan antara satu sama lain, mereka akan menunjukkan kepadanya
yang dia telah melakukan perkara yang sia-sia sahaja, yang tidak berbaloi untuk
disebut. Dan akhirnya mereka akan mengusirnya keluar dari kota tersebut. Pada
suatu ketika ada kejadian di mana ada seorang lelaki yang sedang mengembara
dari Elam telah sampai di kota Sodom pada waktu petang. Tiada siapa pun yang
dia temui yang dapat memberikannya tempat berteduh pada malam itu. Akhirnya
seekor musang licik bernama Hedor menjemputnya dengan mesra dan mengajaknya
ikut pulang ke rumahnya. Orang Sodom itu telah tertarik dengan sebuah
permaidani indah yang jarang ditemui, yang terikat pada keldai orang asing itu
dengan tali. Dia berniat untuk mendapatkannya untuk dirinya sendiri. Pujukan
mesra Hedor mendorong orang asing itu untuk tinggal bersamanya selama dua hari,
walaupun pada asalnya dia cuma menjangkakan untuk berada di situ semalaman
sahaja. Apabila tiba masanya untuk dia meneruskan perjalanannya, dia telah
bertanya kepada tuan rumahnya tentang permaidani dan talinya. Hedor berkata:
“Kamu telah bermimpi, dan ini adalah tafsiran kepada mimpimu: tali menandakan
yang kamu akan mempunyai umur yang panjang, sepanjang seutas tali; permaidani
yang berwarna-warni menunjukkan bahawa kamu akan memiliki sebuah kebun di mana
kamu akan menanam pelbagai jenis pohon buah-buahan.” Orang asing itu menegaskan
bahawa permaidaninya adalah satu realiti, bukannya satu mimpi yang indah, dan
dia terus menuntut agar ianya dipulangkan. Hedor bukan sahaja menafikan yang
dia telah mengambil apa-apa daripada tetamunya, malah dia berkeras meminta
bayaran kerana telah menafsirkan mimpi itu kepadanya. Biasanya harga bagi
perkhidmatan sedemikian, katanya, adalah sebanyak empat keping perak, tetapi
memandangkan dia adalah tetamunya, dia akan, sebagai satu pertolongan
kepadanya, bagi dirinya, berpuas hati dengan tiga keping perak. Setelah banyak
bertelingkah, mereka mengemukakan kes mereka ke hadapan salah seorang hakim
Sodom, yang bernama Sherek, dan dia telah berkata kepada plaintif, “Hedor
terkenal di kota ini sebagai ahli tafsir mimpi yang boleh dipercayai, dan apa
yang dia telah beritahu kamu adalah benar.” Orang asing itu menyatakan dirinya
tidak berpuas hati dengan keputusan itu, dan terus mendesak bagi pihaknya dalam
kes tersebut. Kemudian Sherek menghalau kedua-dua plaintif dan defendan dari
ruang mahkamah. Melihat ini, para penduduk berkumpul bersama dan mengejar orang
asing itu keluar dari bandar, dan sambil meratapi kehilangan permaidaninya, dia
terpaksa meneruskan perjalanannya.
Sama sebagaimana Sodom mempunyai seorang hakim yang selayaknya
ia, demikian juga dengan kota-kota lain - Sharkar di Gomorrah, Zabnak di Admah,
dan Manon di Zeboiim. Eliezer, hamba pelayan kepada Ibrahim, telah membuat
sedikit perubahan kepada nama hakim-hakim ini, menyifatkan mereka sesuai dengan
apa yang telah mereka lakukan: yang pertama dia memanggilnya sebagai Shakkara,
Si Pembohong; yang kedua dipanggil Shakrura, si pendusta Agung; yang ketiga
Kazban, si Pemalsu; dan yang keempat, Mazle-Din, si Penyeleweng Penghakiman.
Atas saranan hakim-hakim ini, bandar-bandar tersebut telah memasang katil-katil
di kejiranan mereka. Bila mana orang asing sampai, tiga orang akan menangkapnya
di kepala, dan tiga di kakinya, dan mereka memaksanya naik ke atas salah satu
katil. Jika dia terlalu pendek untuk dimuatkan dengan tepat, enam orang
pembantunya akan menarik dan meregangkan anggota badannya sehingga dia muat
secukupnya di atas katil tersebut; jika dia terlalu panjang untuk; katil itu,
mereka akan cuba menekannya masuk dengan menggunakan gabungan semua kekuatan
mereka, sehingga mangsa berada di ambang maut. Jeritannya disambut dengan
kata-kata, “Demikianlah akan dilakukan kepada sesiapa sahaja yang datang ke
tanah air kita.” Selepas beberapa ketika, para pengembara cuba menghindari
kota-kota ini, tetapi jika ada mangsa yang malang sekali-sekala ditipu untuk
memasuki kota-kota ini, mereka akan memberinya emas dan perak, tetapi tidak
akan pernah diberi sebarang roti, supaya dia dapat dipastikan akan mati
kelaparan. Setelah dia mati, penduduk kota itu akan datang dan mengambil
kembali emas dan perak yang telah ditanda, yang telah mereka berikan kepadanya,
dan mereka akan bertengkar tentang pembahagian pakaiannya, kerana mereka akan
menguburkannya dalam keadaan berbogel. Suatu ketika Eliezer, hamba pelayan
kepada Ibrahim, telah pergi ke Sodom, dengan perintah Sarah, untuk menanyakan
keadaan Lut. Dia kebetulannya memasuki kota itu pada ketika orang ramai sedang
merompak pakaian seorang pendatang asing. Eliezer menyokong hak bagi si malang
itu, dan orang-orang Sodom melawannya; seseorang telah melemparkan batu pada
dahinya dan menyebabkan kehilangan banyak darah. Serta-merta, si penyerang itu,
yang melihat darah memancut keluar, menuntut bayaran kerana telah melakukan
rawatan bekam. Eliezer enggan membayar akibat luka yang dideritainya, dan dia
telah dibawa ke hadapan hakim Shakkara. Keputusan tidak memihak kepadanya,
kerana undang-undang negara tersebut memberikan penyerang itu hak untuk
menuntut bayaran. Eliezer cepat-cepat mengambil sebiji batu dan melemparkannya
ke dahi hakim tersebut. Apabila dia melihat darah sedang mengalir deras, dia
berkata kepada hakim, “Bayarkan hutang aku kepada lelaki itu dan berikan aku
bakinya.” Punca kepada kezaliman mereka adalah kekayaan mereka yang terlampau
banyak. Tanah mereka adalah dari emas, dan dalam kekikiran dan ketamakan mereka
demi lebih banyak emas, mereka masih ingin menghalang orang-orang asing
daripada menikmati walau secebis cuma dari kekayaan mereka. Sesuai dengan itu,
mereka telah membanjiri jalan-jalan besar dengan aliran air, supaya jalan-jalan
ke kota mereka tersekat, dan tidak ada siapa yang dapat mencari jalan ke sana.
Mereka juga tidak berhati perut terhadap binatang sama seperti terhadap
manusia. Mereka berdendam dengan apa yang burung-burung makan, oleh sebab itu
mereka hapuskannya. Mereka juga berkelakuan jahat terhadap satu sama lain,
tidak takut untuk membunuh bagi mendapatkan lebih banyak emas. Jika mereka
perhatikan yang ada seorang lelaki memiliki kekayaan yang banyak, dua orang
dari kalangan mereka akan bersekongkol terhadapnya. Mereka akan perdayakan dia
supaya pergi ke kawasan runtuhan, dan sementara seorang daripada mereka
memastikan orang kaya itu tidak berganjak dari di tempat itu dengan perbualan
yang menyenangkan, seorang lagi akan merosakkan tembok berhampiran tempat dia
berdiri, sehingga tiba-tiba tembok itu menghempapnya dan membunuhnya. Kemudian
kedua orang yang berkomplot itu akan membahagikan hartanya di antara mereka.
Kaedah lain untuk memperkayakan diri mereka dengan harta benda orang lain telah
menjadi satu trend di kalangan mereka. Mereka adalah pencuri yang licik. Bila
mana mereka membuat keputusan untuk mencuri, mereka akan terlebih dahulu
meminta mangsa mereka untuk menjaga sejumlah wang untuk mereka, yang mereka
telah dilumurkan dengan minyak wangi yang kuat sebelum menyerahkannya kepada
mangsa. Malam berikutnya mereka akan memecah masuk ke dalam rumahnya, dan
merompak khazanah rahsianya, yang dibawa ke tempat persembunyian oleh bauan
minyak tersebut. Undang-undang mereka direka untuk menzalimi golongan miskin.
Semakin kaya orang itu, semakin dia diutamakan di sisi undang-undang. Pemilik
kepada dua ekor lembu jantan diwajibkan untuk memberi khidmat menggembala
selama sehari, tetapi jika dia cuma mempunyai seekor lembu, dia haruslah
menggembala selama dua hari. Seorang anak yatim yang miskin, yang terpaksa
menggembalakan ternakan untuk tempoh yang lebih lama berbanding mereka yang
diberkati dengan kawanan lembu yang banyak, telah membunuh semua lembu yang
diamanahkan kepadanya bagi membalas dendam terhadap penindasnya, dan dia
menegaskan, sekiranya kulit lembu dibahagi-bahagikan, bahawasanya pemilik
kepada dua ekor lembu itu hendaklah cuma mendapat selembar kulit, tetapi
pemilik kepada seekor lembu perlu mendapat dua lembar kulit, sesuai dengan
kaedah yang dijalankan dalam mengatur pembahagian kerja. Bagi penggunaan feri
pula, seorang pengembara perlu membayar empat zuz, tetapi jika dia berjalan
mengharungi air, dia perlu membayar sebanyak lapan zuz.
Kekejaman orang-orang Sodom semakin bertambah teruk. Lut
mempunyai seorang anak perempuan, Paltit, dinamakan demikian kerana dia telah
dilahirkan dari beliau tidak lama selepas beliau sempat melarikan diri dari
tawanan melalui bantuan Ibrahim. Paltit tinggal di Sodom, di mana dia telah
berkahwin. Pada suatu ketika seorang pengemis telah datang ke kota tersebut,
dan mahkamah mengeluarkan satu pengisytiharan yang menyatakan bahawa tidak ada
seorang pun yang patut memberinya sesuatu untuk dimakan, supaya dia mati
kebuluran. Tetapi Paltit mengasihani pengemis malang itu, dan setiap hari
apabila dia pergi ke perigi untuk menimba air, dia akan memberinya bekal
sekeping roti, yang dia telah sembunyikan di dalam timba airnya. Para penduduk
kepada dua kota yang penuh berdosa, iaitu Sodom dan Gomorrah, tidak dapat
memahami mengapa pengemis itu tidak mati, dan mereka mengesyaki bahawa
seseorang telah memberinya makanan secara rahsia. Tiga lelaki kemudiannya
menyembunyikan diri berhampiran pengemis itu, dan telah menangkap Paltit yang
sedang memberinya sesuatu untuk dimakan. Dia terpaksa membayar untuk
perikemanusiaannya dengan kematian; dan dia telah dibakar di atas kayu api.
Penduduk Admah juga tidaklah lebih baik daripada penduduk Sodom. Suatu ketika
ada orang asing telah datang berkunjung ke Admah, dengan niat untuk bermalam
dan kemudian akan meneruskan perjalanannya keesokan harinya. Seorang anak
perempuan kepada orang kaya telah bertemu dengan orang asing tersebut, dan
telah memberinya air untuk diminum dan roti untuk dimakan atas permintaannya.
Apabila orang-orang Admah mendengar tentang pengingkaran terhadap undang-undang
negara itu, mereka pun menangkap gadis tersebut dan membawanya ke hadapan
hakim, yang menghukumnya dengan hukuman mati. Orang ramai pun melumurinya
dengan madu dari atas sehingga ke kakinya, dan meletakkannya terdedah agar
lebah-lebah akan tertarik kepadanya. Serangga-serangga itu datang menyengatnya
sehingga dia mati, dan orang-orang yang tidak berhati perut itu langsung tidak
menghiraukan tangisannya yang menyayat hati. Kemudian Tuhan memutuskan untuk
membinasakan
pendosa-pendosa tersebut.[13]
Dan kisah itu bersambung di dalam Kitab Kejadian Bab 19:
Kedua-dua malaikat telah tiba di Sodom pada waktu petang, dan
Lut sedang duduk di pintu gerbang kota itu. Apabila beliau ternampak mereka,
beliau terus bangun untuk berjumpa dengan mereka dan dia bersujud dengan
mukanya ke tanah. “Tuan-tuan,” katanya, “tolonglah singgah ke rumah hambamu
ini. Kalian berdua bolehlah membasuh kaki kalian dan bermalam dan kalian boleh
bergerak semula pada waktu awal pagi.” “Tidak,” jawab mereka, “Kami akan
bermalam di dataran.” Tetapi beliau mendesak dengan bersungguh-sungguh supaya
mereka ikut pulang ke rumah bersamanya. Beliau menyediakan hidangan untuk
mereka, membakar roti tanpa ragi, dan mereka pun makan. Sebelum mereka masuk
tidur, semua lelaki dari seluruh pelusuk kota Sodom—baik muda mahupun
tua—mengelilingi rumahnya. Mereka memanggil Lut, “Mana lelaki-lelaki yang
datang melawatmu malam ini? Bawa mereka keluar kepada kami supaya kami dapat
melakukan hubungan seks dengan mereka.” Lut keluar untuk menemui mereka dan
menutup pintu di belakangnya dan berkata, “Tidak, kawan-kawanku. Jangan lakukan
perkara keji ini. Dengar sini, aku ada dua anak perempuan yang tidak pernah
tidur dengan mana-mana lelaki. Biar aku bawakan mereka keluar untuk kamu, dan
kamu boleh melakukan apa yang kamu suka dengan mereka. Tetapi jangan buat apa-apa
kepada lelaki-lelaki tersebut, kerana mereka datang berlindung di rumahku.”
“Jangan halang kami,” jawab mereka. “Orang ini datang ke sini sebagai orang
asing, dan sekarang dia mahu menjadi hakim! Kami akan melayani kamu lebih teruk
daripada mereka.” Mereka terus memberi tekanan kepada Lut dan maju ke hadapan
untuk memecahkan pintu. Tetapi lelaki-lelaki tersebut yang sedang berada di
dalam menghulurkan tangan mereka dan menarik Lut masuk kembali ke dalam rumah
dan menutup pintu rumah. Kemudian mereka menyebabkan mereka-mereka yang sedang
berada di pintu rumah itu, tua dan muda, menjadi buta supaya mereka tidak dapat
menemukan pintu itu. Kedua-dua lelaki itu pun berkata kepada Lut, “Adakah kamu
ada orang lain di sini—menantu-menantu lelaki, anak-anak lelaki atau perempuan,
atau sesiapa yang lain di kota ini yang ada kaitan dengan kamu? Bawa mereka
keluar dari sini, kerana kami akan memusnahkan tempat ini. Keluhan kepada Tuhan
terhadap para penduduknya begitu hebat sehingga menyebabkan dia mengutuskan
kami untuk memusnahkannya.” Maka Lut pun keluar dan bercakap dengan
menantu-menantunya, yang telah berjanji untuk mengahwini anak-anak
perempuannya. Beliau berkata, “Cepat pergi dari tempat ini, kerana Tuhan akan
memusnahkan kota ini!” Tetapi menantu-menantunya menyangka yang beliau sedang
bergurau. Menjelang fajar, para malaikat mendesak Lut, dengan berkata, “Cepat!
Bawalah isterimu dan dua anak perempuanmu yang ada di sini, atau kamu juga akan
dihapuskan ketika kota ini diazab.” Sedang beliau teragak-agak, lelaki-lelaki
itu pun menarik tangannya dan tangan isterinya dan kedua-dua anak perempuannya
dan membawa mereka keluar dari kota dengan selamat, kerana Tuhan berbelas
kasihan terhadap mereka. Sebaik sahaja mereka dibawa keluar, salah seorang
daripada mereka berkata, “Larilah selamatkan nyawamu! Jangan lihat ke belakang,
dan jangan berhenti di mana-mana tempat terbuka! Lari ke pergunungan atau kamu
akan dihapuskan juga!” Tetapi Lut berkata kepada mereka, “Jangan tuan-tuan,
tolonglah! Hambamu ini telah mendapat ehsan di sisi pandanganmu dan kamu telah
menunjukkan kemurahan hati yang hebat kepadaku dengan menyelamatkan nyawaku.
Tetapi aku tidak boleh melarikan diri ke pergunungan; bencana ini akan tetap
menimpaku dan aku akan mati. Lihat, di sana ada sebuah kota yang cukup dekat
untuk melarikan diri, dan ianya kecil. Biarkan aku melarikan diri ke sana—ianya
sangat kecil, bukan? Maka nyawaku akan terselamat.” Dia berkata kepadanya,
“Baiklah, aku akan mengabulkan permintaan ini juga; aku tidak akan
menghancurkan kota yang kamu katakan itu. Tetapi larilah ke sana secepat
mungkin, kerana aku tidak dapat berbuat apa-apa sehinggalah kamu sampai ke
situ.” (Itulah sebabnya kota itu dinamakan Zoar). Pada ketika Lut tiba di Zoar,
matahari telah pun terbit di ufuk. Kemudian Tuhan menurunkan belerang yang
berapi ke atas Sodom dan Gomorrah—daripada Tuhan yang diturunkan dari langit.
Demikianlah dia telah hapuskan kota-kota tersebut dan seluruh dataran terbuka,
memusnahkan semua orang yang tinggal di kota-kota itu—dan juga tanaman di tanah
itu. Tetapi isteri Lut telah menoleh ke belakang, dan dia bertukar menjadi
sebatang tiang garam. Pada awal pagi keesokannya Ibrahim bangun dan kembali ke
tempat yang beliau pernah berdiri di hadapan Tuhan. Beliau memandang ke bawah,
ke arah Sodom dan Gomorrah, ke arah seluruh tanah dataran, dan beliau nampak
asap tebal berkepul-kepul naik dari tanah itu, seperti asap dari relau api.
Maka apabila Tuhan binasakan kota-kota di dataran itu, dia mengingatkan
Ibrahim, dan beliau membawa Lut keluar dari malapetaka yang meruntuhkan
kota-kota tempat Lut pernah diami. Lut dan kedua-dua anak perempuannya telah
meninggalkan Zoar dan menetap di pergunungan, kerana beliau takut untuk tinggal
di Zoar. Beliau dan kedua-dua anak perempuannya hidup di dalam sebuah gua. Pada
suatu hari anak perempuan yang lebih tua telah berkata kepada yang lebih muda,
“Ayah kita sudah tua, dan tidak ada lelaki di sekitar ini yang boleh memberi
kita anak—sebagaimana budaya di seluruh muka bumi. Mari kita ajak ayah kita
minum wain dan kemudian kita tidur bersamanya supaya kita dapat memelihara
keturunan keluarga kita melalui ayah kita.” Pada malam itu mereka pun mengajak
ayah mereka meminum wain, dan anak perempuan yang lebih tua masuk dan tidur
dengan beliau. Beliau tidak sedar bilakah dia datang berbaring dan bilakah
waktu dia bangun. Keesokan harinya anak perempuan yang lebih tua telah berkata
kepada yang lebih muda, “Malam tadi aku sudah tidur dengan ayahku. Mari kita
beri dia minum wain lagi malam ini, dan kamu masuk dan tidur dengan dia supaya
kita dapat mengekalkan keturunan keluarga kita melalui ayah kita.” Maka malam
itu juga mereka mengajak ayah mereka meminum wain lagi, lalu masuklah anak
perempuan yang lebih muda itu dan tidur bersama beliau. Sekali lagi beliau
tidak sedar bilakah dia datang berbaring dan bilakah waktu dia bangkit. Maka
kedua-dua anak perempuan Lut telah dihamilkan oleh bapa mereka. Anak perempuan
yang lebih tua telah mendapat seorang anak lelaki, dan dia menamakannya Moab;
dan dialah bapa kepada bangsa Moab pada hari ini. Anak perempuan yang lebih
muda juga telah mendapat seorang anak lelaki, dan dia namakannya sebagai
Ben-Ammi; dan dia adalah bapa kepada bangsa Amon pada
hari ini.[14]
Selain dari pembunuhan dan ketidakadilan yang
sering berlaku di Sodom dan di kota-kota sekitarnya, kita dapat melihat dengan
jelas daripada kunjungan para malaikat bahawa seluruh kota dan semua lelaki
dari setiap bahagian kota, tua dan muda tidak terkecuali, turut datang untuk
merogol para malaikat tersebut. Ini bermakna bahawa seluruh kota mahu terlibat
dalam aktiviti merogol mana-mana pelawat baru yang mereka inginkan, yang telah
datang ke kota itu. Dan ini jelas ditunjukkan oleh percubaan mereka untuk memecah
masuk ke dalam rumah Lut untuk menculik dan merogol dua malaikat yang telah
menyamar sebagai lelaki.
Kita juga dapat perhatikan bahawa Lut
mempunyai dua orang menantu lelaki yang telah dijanjikan untuk mengahwini
anak-anak perempuannya di kota itu. Ini bermakna bahawa kedua-dua menantunya
tidak membantah Lut yang cuba menawarkan anak-anak perempuannya kepada
sekelompok perusuh agar kelompok tersebut dapat melakukan hubungan seks dengan
mereka. Bagaimanakah Lut boleh menjadi seorang Nabi serta menawarkan anak-anak
perempuannya untuk melakukan hubungan seks secara berkumpulan dan pada masa
yang sama menawarkan kepada kelompok perusuh itu sedangkan mereka telah
ditunangkan? Ianya mestilah kerana pada masa itu belum ada hukum di bawah tiga
Perjanjian pertama yang melarang perhubungan seksual jenis ini, sebagai contoh,
seks secara berkumpulan. Jadi, bukankah seseorang juga boleh berhujah yang
homoseksualiti juga belum lagi diharamkan? Homoseksualiti menjadi satu larangan
di dalam Perjanjian Musa dan ianya telah disebutkan secara eksplisit di dalam
Kitab Imamat 18: “Kamu tidak boleh bersetubuh dengan seorang lelaki sebagaimana
kamu bersetubuh dengan seorang perempuan; ianya adalah sesuatu yang
menjengkelkan.”[15]
Dan sekali lagi dalam Kitab Imamat, Bab 20: “Jika seorang lelaki
bersetubuh dengan seorang lelaki sebagaimana dengan seorang perempuan,
kedua-duanya telah melakukan sesuatu yang menjengkelkan; mereka pasti akan
dihukum bunuh; darah mereka tertanggung ke atas mereka.”[16]Dan
jawapannya adalah ya, ianya benar yang homoseksualiti belum lagi diharamkan,
namun
begitu, perbuatan homoseksual itu sendiri adalah
satu dosa kerana ianya bertentangan secara langsung dengan perintah Tuhan
supaya beranak cucu dan berkembang biak, kerana tidak ada hasil yang boleh
dilahirkan daripada hubungan homoseksual. Dari segi hukum ilahi, orang-orang
Sodom dan Gomorrah adalah bersalah kerana telah melanggar beberapa hukum-hukum
utama perjanjian, salah satu undang-undang yang sering mereka langgar adalah
membunuh, dan satu lagi adalah perintah Tuhan untuk beranak cucu dan berkembang
biak, yang telah diberikan oleh Tuhan kepada Adam dan kemudian kepada Nuh
(Salam Kepada Mereka) dan tidak pernah dimansuhkan oleh Ibrahim (AS) dalam
Perjanjian yang Ketiga. Dan mana-mana hukum atau perintah daripada Perjanjian
sebelumnya, sekiranya tidak diselaraskan atau dibatalkan oleh sebuah Perjanjian
baharu, bermakna ianya masih tetap sah. Di dalam Kitab Suci al-Qur’an, ia
menjadi jelas bahawa ini adalah isunya. Di dalam Surah Al-A’raf ia menyatakan: “Dan (ingatlah) Lut, ketika beliau berkata kepada kaumnya:
“Mengapakah kamu melakukan dosa yang paling teruk, yang belum pernah dilakukan
oleh orang-orang sebelum kamu di seluruh Dunia ini. Sesungguhnya kamu memuaskan
hawa nafsu kamu ke atas lelaki dan bukannya wanita. Bahkan, kamu adalah kaum
yang melampaui batas.” Dan jawapan kaumnya hanyalah yang mana mereka berkata:
“Usirlah mereka keluar daripada kotamu, sememangnya mereka adalah orang-orang
yang menyucikan diri.” Kemudian Kami telah selamatkannya dan keluarganya,
melainkan isterinya; dia termasuk orang-orang yang tertinggal (dalam azab
seksa). Dan Kami telah turunkan kepada mereka hujan (dari batu). Kemudian
lihatlah apa kesudahan penjenayah-penjenayah itu.”17 Dan di dalam
al-Qur’an dalam Surah Al-Syu’ara ia
menyatakan: “Mengapakah kamu mendekati laki-laki di seluruh alam dan
meninggalkan apa yang telah diciptakan Tuhanmu untukmu sebagai pasangan? Bahkan
kamu adalah kaum yang melampaui batas.”18
Kitab Suci al-Qur’an dengan jelasnya menyatakan
bahawa walaupun mungkin sebahagian daripada penduduk kota tersebut mempunyai
isteri, majoritinya telah mendekati lelaki dan telah meninggalkan wanita
sepenuhnya, dan melepaskan nafsu mereka kepada lelaki dan bukannya dengan
isteri-isteri mereka. Dan ini bermakna bahawa orang-orang Sodom dan Gomorrah
telah melanggar perintah Tuhan yang pertama, iaitu untuk beranak cucu dan
berkembang biak. Mereka langsung meninggalkan hubungan seksual dengan wanita
sama sekali. Dan ini adalah salah satu sebab mengapa hukuman itu dikenakan ke
atas mereka. Selain itu, mereka juga telah dikutuk kerana mereka telah membunuh
para pengunjung ke kota mereka termasuk orang-orang yang tidak bersalah.
Terdapat juga beberapa perkara penting yang ingin kami kutip daripada kisah Lut
(AS):
1. Kita perhatikan bahawa sama
sebagaimana Nuh (AS) yang telah dibenarkan untuk membawa bersamanya isterinya,
namun isterinya kemudiannya jatuh kufur kerana pengkhianatan dan kejahatannya,
sebegitu juga, Lut telah dibenarkan untuk membawa
17
Kitab
Suci al-Qur’an, Surah 7 (Al-A’raf ), Ayat 80-84
18
26 (Al-Shu’ara), Ayat 165-166
isterinya, yang juga bersama-sama dalam
perjalanan keluar dari kota tersebut, namun apabila isterinya cuba menoleh ke
belakang, dia telah menjadi binasa.
2.
Kami tunjukkan bahawa pengambilan
alkohol masih lagi dibenarkan dalam Perjanjian Ketiga. Dan Lut dan anak-anak
perempuannya juga meminumnya.
3.
Kami juga ingin menunjukkan bahawa
hubungan seksual di antara bapa dan anak-anak perempuan adalah dahulunya
dibenarkan dan tidak ada hukum yang melarangnya di dalam tiga Perjanjian
pertama. Lut terlibat dalam hubungan sebegini dengan anak-anak perempuannya dan
dengan itu melahirkan dua bangsa. Beliau juga menawarkan anak-anak perempuannya
untuk melakukan seks berkumpulan dengan orang-orang yang berada di luar
rumahnya dan kita ketahui bahawa orang-orang Sodom dan Gomorrah telah terlibat
dalam melakukan hubungan seks secara berkumpulan atau pesta pora.
4.
Penduduk Sodom dan Gomorrah berkata
tentang Lut dan keluarganya: “Mereka adalah satu kaum yang menyucikan diri
mereka atau ingin menjadi suci.” Ini adalah secara langsung merujuk kepada
amalan berkhatan yang kini diamalkan Lut di bawah Perjanjian Ibrahim. Perkataan
khatan dalam bahasa Arab secara literalnya diterjemahkan kepada “Penyucian”.
5.
Orang-orang Sodom dan Gomorrah berkata
kepada Lut ketika beliau menawarkan anak-anak perempuannya kepada mereka: “Kamu tentu tahu yang kami
tiada hak ke atas anak-anak perempuan kamu. Kamu sudah tahu apa yang kami
inginkan!”19 dan
ini bermakna mereka tidak mempunyai hak ke atas anak-anak perempuannya kerana
mereka tidak berkhatan dan perempuan di bawah perjanjian Ibrahim hanya boleh
berkahwin dengan lelaki yang berkhatan; iaitu anak-anak Adam (AS) dan bukannya
dengan benih-benih dari Qabil.
6.
Lut teragak-agak untuk meninggalkan
kota Sodom dan Gomorrah dan terpaksa diheret keluar oleh para malaikat dan
selepas itu beliau juga tidak mahu pergi terlalu jauh dan telah diberikan suaka
perlindungan di sebuah kota berdekatan. Keraguan ini adalah salah satu contoh
kelemahan dan kesilapan Lut semasa kerjayanya sebagai seorang Nabi.
Berkenaan homoseksual, Imam Ahmad Al-Hassan
(Darinya Salam) telah menjelaskan kepada saya bahawa sifat semula jadi bagi
jantina adalah lelaki tertarik kepada perempuan, dan perempuan tertarik kepada
lelaki. Beliau (Darinya Salam) telah menyatakan bahawa kebanyakan orang
19
11 (Hud), Ayat 79
homoseksual menjadi sebegitu adalah kerana salah
satu daripada dua sebab, sama ada kerana menjadi mangsa penderaan sewaktu
kanak-kanak atau dilahirkan sedemikian dan mempunyai seorang ibu atau bapa atau
datuk atau nenek yang homoseksual atau mempunyai kecenderungan terhadap jantina
yang sama. Ini bermakna bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (Darinya Salam) mena kan
pandangan tradisi kebanyakan agama, terutamanya tradisi Islam, bahawa
homoseksual hanyalah penyeleweng yang perlu dibunuh atau direjam. Namun sebaliknya,
Imam (Darinya Salam) mengatakan bahawa walaupun lumrahnya kecenderungan seksual
untuk lelaki dan wanita adalah untuk tertarik kepada jantina yang bertentangan,
dan ini adalah bagi tujuan pembiakan, homoseksual pada hakikatnya tidak boleh
dipersalahkan kerana perasaan tarikan mereka terhadap jantina seks yang sama
adalah kerana dalam kebanyakan kes, ini adalah sama ada satu ciri dari
keturunan genetik yang diwariskan kepada mereka atau mereka menjadi mangsa
penderaan kanak-kanak. Kedua-duanya ini bagaimanapun bukanlah salah mereka.
Pada awal seruan dakwah ini di Iraq,
setelah Imam Ahmad Al-Hassan (Darinya Salam) membuka sebuah rumah ibadat
pertama untuk orang-orang beriman, ada seorang lelaki homoseksual telah datang
ke rumah ibadat tersebut. Pengikut-pengikut Imam (Darinya Salam) telah
menjelaskan bahawa mereka mahukan dia dihalau, kerana pada pendapat mereka,
keberadaannya di kalangan mereka akan merosakkan reputasi mereka dan reputasi
agama ini, kerana dia terkenal di bandar itu sebagai homoseksual. Imam Ahmad
Al-Hassan (Darinya Salam), apabila mendengar perkara ini menjadi sangat marah
dan berkata kepada mereka: “Jika saya
menutup pintu kepada Tuhan di depan mukanya, ke pintu mana lagi yang dia perlu
ketuk?” Dan beliau mengalu-alukan lelaki itu kembali masuk. Sebegitu juga,
agama kami dan jemaah kami mengalu-alukan orang-orang homoseksual dan
orang-orang dari semua cara dan jalan hidup, kerana orang yang ikhlas dalam
pencariannya kepada Tuhan adalah lebih mulia berbanding daripada orang yang
menzahirkan pendustaan agama walhal dia adalah seorang yang muna k di bahagian
dalam.
Adapun bagi lokasi Sodom dan Gomorrah; titik
terendah dunia di Bumi adalah Laut Mati yang terletak di Jordan dan Palestin,
dengan ketinggiannya cuma berjumlah kira-kira 416 meter di bawah paras laut.
Imam Ahmad Al-Hassan (Darinya Salam) telah mengesahkan bahawa Laut Mati adalah
lokasi kepada Sodom dan Gomorrah, kota-kota yang telah dimusnahkan oleh Tuhan
di dalam tiga agama Ibrahimiah, iaitu Yahudi, Kristian dan Islam. Beliau
(Darinya Salam) telah berkata: “Laut Mati
kini mengering dan artifak-artifak kuno akan timbul yang mana akan mengubah
sudut pandang manusia, dan banyak perkara akan berubah jika mereka tidak
menyembunyikannya.”
Di dalam Kitab Suci al-Qur’an ia menyatakan: “Maka setelah datangnya
perintah Kami, Kami telah jadikan titik paling tinggi bertukar menjadi yang
paling rendah.”20 Terjemahan
yang salah telah diterjemahkan sebegini: “Maka
setelah datangnya perintah Kami, Kami telah jadikan
20 11
(Hud), Ayat 82
bahagian yang
paling tinggi [dari kota itu] menjadi paling rendah.”
Atau sebegini: “Dan setelah berlalunya
perintah Kami, Kami telah terbalikkan kota itu dari atas ke bawah.”
[1] Ilal Al-Shara’i’, Al-Shaikh Al-Saduq, Jld. 1, m/s 3
[2]
Midrash (Bereshit) Rabbah, Bab 38,
Ayat 13
[3] AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian, Bab 11, Ayat 4
[4] Al-Kafi, Al-Sheikh Al-Kulaini, Jld. 1, m/s 175
[5] AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian, Bab 17, Ayat 1-27
[6] Injil Barnabas, Bab 21-23
[7]
Injil Barnabas, Bab 23
[8] AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian, Bab 17, Ayat 21
[9]
AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian,
Bab 20, Ayat 1-2
[10]
AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian,
Bab 20, Ayat 11-12
[11]
Sahih Bukhari, Al-Bukhari, Kitab Para
Nabi, Hadis No. 3358
[12] AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian, Bab 18, Ayat 20-21
[13] The Legends of the Jews, Louis Ginzberg, Jld. 1, Bab 5, m/s 168-172
[14]
AlKitab Yang Suci, Kitab Kejadian,
Bab 19, Ayat 1-38
[15]
AlKitab Yang Suci, Kitab Imamat, Bab
18, Ayat 22
[16] AlKitab Yang Suci, Kitab Imamat, Bab 20, Ayat 13